0475 – 724 824
Vanaf nu is vrije modemkeuze mogelijk

Vanaf vandaag is vrije modemkeuze mogelijk in Nederland. Maar wat houdt dat precies in? Wij leggen graag uit wat het in de praktijk inhoud. Dit wordt geen technisch verhaal hoe je zoiets in werking stelt, daar zijn al genoeg artikelen over. Dit gaat puur over de praktische zaken die in werking gesteld worden als je kiest voor je eigen modem.

De mogelijkheid om zelf een modem te kiezen houdt in dat je niet meer gebonden bent aan het modem van je provider. Jarenlang zijn wij niet anders gewend dat als wij ons aanmelden bij KPN of Ziggo en wij een modem thuisgestuurd krijgen. Die sluit je aan en je geniet bijna direct van internet. Waarom zou je dan toch een ander modem willen? Dit kan aantrekkelijk zijn als je belangrijke functies mist in je modem waardoor je weer extra apparatuur (bijvoorbeeld acces points of routers) moet plaatsen om die functies op te vangen.

Toch kun je niet zomaar een modem kopen en die installeren. Elke provider heeft specifieke specificaties waaraan een modem moet voldoen. Dit betekend dat overstappen van provider ook minder makkelijk is want het een modem aangekocht voor Ziggo hoeft niet bij T-mobile of KPN te werken of andersom. Maar stel je besluit toch een eigen modem aan te kopen, wat dan?

 

GEVOLGEN VAN VRIJE MODEMKEUZE

Je hebt eindelijk het perfecte modem gekozen en wilt deze installeren, wat nu? Dit hangt af van de provider, maar de gevolgen zijn overal het zelfde. De provider ondersteund het apparaat niet. Ze bieden je de tools om zelf aan de slag te gaan maar dragen geen verantwoordelijkheid voor eventuele gevolgen.

Dit houdt in dat je zelf verantwoordelijk bent voor de configuratie, het onderhoud en de werking van het modem. Is er geen internet en de storing is nog niet gemeld bij de provider? Dan kan dit nog wel eens een ongemakkelijk telefoongesprek worden met je provider. Ook ben je zelf verantwoordelijk voor firmware updates, die gaan bij de meeste providers automatisch. Werkt de telefoon niet maar het internet wel? Dit kan een configuratiefout of storing in je modem zijn, maar ook een storing bij de provider. Kortom kan deze vrije keuze ook voor onrust zorgen.

Dan komen we op het belangrijkste punt; veiligheid. Beveiligingslekken zijn aan de orde van de dag en hoewel misconfiguratie een veel groter probleem is dan een beveiligingslek komt dit bij modems ook voor. Bij een modem van een provider wordt een patch automatisch uitgerold en hoeven klanten vaak niets te doen. Hoogstens het WiFi netwerk opnieuw instellen, vervelend maar vele malen minder vervelend dan wanneer er misbruik gemaakt wordt van een beveiligingslek. Het enige nadeel is dat je als klant geen invloed hebt wanneer zo’n patch uitgerold wordt.

Moet je deze stap dan willen maken? Dat is situatie gebonden. Wij denken dat het gebruik van het modem van de provider nog steeds de beste manier voorwaarts is. Je geniet van automatische updates en volledige ondersteuning van je provider. Wanneer er downtime optreedt in een bedrijf kost elke minuut geld. Het laatste dat je dan wilt is discussiëren met je provider over waar de fout nu precies ligt.

Denk je toch een situatie te hebben waarbij een eigen modem een voordeel oplevert? Neem contact op.

Recent nieuws

Algemeen
E-mail: info@rfsi.nl
Telefoon: 0475 – 724 824
Whatsapp: 0475 – 724 824

Support
E-mail: support@rfsi.nl
Telefoon: 0475 – 724 824
Whatsapp: 0475 – 724 824

KvK: 63712717
BTW: NL001530426B45

LATEN WE VERDER PRATEN

Al het goeds begint met koffie! Wilt u samen kijken hoe wij uw ICT beheer kunnen invullen?